Jelajah KUCHING


Annyeong...
hahaha mesti korang ingat mamat ni korea wannabe kan?
macam pandai jer cakap korea...
huhuh bukan itu niat di hati
niat sebenar nak blajar bahasa2 lain.. bukan kah ada kata2 bhwa practice make perfect...
jadi walaupun x pandai.. tapi dengan latihan insyaallah semua akan berjalan lancar...
oleh itu... maafkan saya sebab terpaksa mencemari mata anda sekali lagi dengan bahasa rojak saya...
so bear with me you all...
myanhaeyo..
sorry...






yahh.. hahaha semua jenis ada hahha..

ok

back to the topic at hand..

lama dah aku tak update benda alah ni...
sori la...
sorry lagi hahaha



bukannya apa... material dia ada..
tapi entah sejak cuti ni..malas pulak jari ni nah menaip
hahhaa
entah tiba2 pulak arini rajin pulak...

anyway..
mari kita tinjau aktiviti aku selama berada di 

KUCHING, SARAWAK

selama

6
Hari
5
Malam

bersama

KELUARGA!!

takdelah gempak sangat tempat percutian aku kali ni tapi kira okla.. ada jugak kuar rumah n menikmati ciptaan Allah SWT

Tapi lupa plak nak cakap..
Kuching ni dah ibarat rumah kedua aku dah ahahha
sebab kami memang ada rumah kedua dekat Kuching
jadi paham2 je lah ek ahahha..

kali ni aku stoli2 guna pic macam biasa jer k...
jenuh dah tangan ni nak menaip hahaha...





Okay kita mulakan dengan pic no 1... nila perumahan di mana rumah kedua ku berada..
kalau mata tajam dpt la baca signboard tu kalo x nmpak hahah pergi check mata anda haha..
xdela... kat signboard tu tertulis Taman Sourabaya Indah, Lorong 8G kalo x salah hehehe..
tempat ni ok... kalo nak pergi bandar pun x la jaoh sgt... nak kata tengah bandar x jugak... terletak cantik je kawasan die ehhehe... promote2
kebetulan pulak rumah cousin aku sederet dengan rumah kami kat cni tapi die beli rumah ni awal lg... die tinggal dengan isteri dan anak die lelaki seorang tapi aku baru dapat tau yang die dah dapat cahaya mata baru... babyboy,,,, comey gilerr.... congrats cuzzy..


 kalo korang nak tau... rumah aku terletak disebalik dinding rumah pink tu ahahha... terlupa plak nak amik pic umah..
rumah biasa jer pun.. kaler putih... keadaan ok2 jer... belum di renovate sebab belum ada fulus yg mncukupi... tapi selesa la untuk family kami...
ni time malam lepas sampai tu... kakak aku tetiba nak bawak kami ke Kuching riverside... nak tengok budak2 main api yg terbang2 tu ahahha aku pun x tauk namanya... tapi cantik kalau ramai yg main... tpi malangnya malam tu hujan... tu la yg makan jagung rebus yg panas2 dimalam yg sejuk ahhaha... aku la jadi mangsa membeli dalam hujan.. 
ni la permandangan kat reverside tu malam2 yg hujan... boleh tahan la cantik gak... kalo nak bawak isteri dating malam2 bmesra2 dekat cni ok gak... ISTERI okay... bukan AWEK.. nanti entah apa2 tah korang buat gelap2 hahaha... bukan nak tuduh tp... bhati2 la sblum terjadi apa2 k ehhehe... mencegah lebih baik dr merawat... KAN???

di pagi keesokannya pulak kami mengukur jalan di jalan Masjid India heheh... ni antara tempat tumpuan ramai bila melancong ke Kuching... sini banyak juak kain... rempah... barang2 keperluan yg dikira murah jugak la... kawasan pun cantik sebab dekat dengan riverside...
waa nostalgik betul la tengok acuan ni ehhee... buat sesapa yg x tau... ni la acuan untuk KUIH CAP.... hahaha kalo x tau google2 kan k hehehe... kuih ni senang je nak buat asalkan tau bancuhan dia... lepas bancuh... masukkan acuan ni dalam bancuhan anda dan angkat berhati2 supaya bancuhan tidak tumpah... lepastu gorengkan dalam minyak yg panas heheh... nanti dia timbul dan bila siap.. ianya cantik dan sedap pulak tu... rindu nak makan... ehhehe
kan betul aku cakap tempat ni memang berbaloi untuk dikunjungi... siap leh nampak bangunan PWTC pulak tu.... heheh bangunan ni dah jadi lambang kebanggaan di Kuching tau.. ehhehe megah gitu...
sepanjang jalan ni dipenuhi dengan kedai yang menjual pelbagai barangan... ehhehe especially kalo nak beli kain nak buat baju raya or baju kurung.... banyak pilihannya...
hak ni pulak bangunan kompleks perlancongan.. hahaha sebenarnya aku pun x tau bangunan ni wujud hahah... disebabkan kaki aku gatal aritu nak jalan2... terjumpa la bangunan ni heheh
nak bgtau fungsi bangunan ni...masalahnya aku pun x tau hahah... yg pasti bangunan ni dah ada sejak zaman pemerintahan kerajaan brooke lg... nampak x design die ala2 zaman kolonial... waaa sejak belajar falsafah pendidikan ni tau pulak guna perkataan kolonial ahhaha..
walaupun bangunan ni agak lengang dan kosong... (terdengar denggungan lagu KOSONG oleh Najwa Latif) ahahha.... tapi tetap cantik dan dijaga rapi.. monumen bersejarah la katakan...
yang besnya jalan masjid india ni.. die sgt dekat dengan pembandaran tapi still mengekalkan bangunan2 zaman kolonial... even balai polis kat cni pun masih dalam bangunan lama tapi sangat unik... kalau x caya korang leh googlekan heheh
setelah penat berjalan.. masa untuk melahap... korang nampak pau putih tu... pau tu banyak perisa tau... sedap lagi tu... harga pun berpatutan... halal pulak tu.... memang berbaloi la beli
kalo nak makan biar beradab heheh... duduk la time makan dan minum ek ehehhe.. kita kan rakyat malaysia yang penuh dengan sopan santunnya...
hok ni yang buat aku geli hati sikit hahaha... bukan main besaq air yang bapak aku beli ahhaha haus la katakan...
ni plak bukti bahawa indian mosque lane ni memang telah ada sejak dulu lagi... sejak awal abad ke -17...
sangat menakjubkan senibina tempat ni kan?
the next day nya adalah hari yang ditunggu2... perkahwinan antara lelaki dan perempuan... adam dan hawa... ladies and gentlemen hahaha.. memang la... nak buang tebiat ke laki dengan laki kawin or pompuan dengan pompuan... x mendatangkan faedah langsung.. melawan hukum alam betul la.... ahahaha...
sepanjang jalan digunakan untuk meraikan dua mempelam ni hehehe... siap rumah jiran termasukla rumah kami digunakan... tolong menolong antara jiran tetangga la katakan ahhaa
yang ni anak buah aku yang second termuda ahahah... yang ni anak kepada kakak cousin yang tinggal satu perumahan kami tu... nama si comel ni Ari... hehehe kerintingkan rmbut die.. macam Hafiz daa
ni la pasangan pengantin yang diraikan... yg lelaki tu la anak jiran kami.. merangkap anak buah kepada makcik aku... kami panggil di EE...hahha sama macam panggilan abg aku sorang tu... yang sebelah pengantin laki tu la jiran kami merangkap adik beradik kepada makcik iaitu ister kepada pakcik aku yang merupakan abang kepada mak aku ahhaha.. mesti korang konpius kan ahhaha... faham2 kanla ek
ni la khidmat catering yang telah diupah oleh keluarga pengantin untuk menyediakan lauk pauk untuk dijamah oleh tetamu.. nama catering dieorang adalah HAWA CATERING SERVICES... kebanyakan pekerja dieorang adalah budak2 skolah menengah ahaha.. tengok baju pun baju sekolah ahahha... boleh tahan rajin la jugak... cekap la jugak hahaha...

malam lepas majlis tu walaupun penat sempat pulak jalan2 dekat boulevard... yang ni pic akak aku bersama kereta kegemaran kami berdua... KIA SPORTAGE.... mak ngai... smart gile kreta ni.... aku minat kereta2 cmni.. lebih2 lagi KIA SORENTO berwarna putih... memang tu kereta idaman aku.....

yang ni berlaku sehari sebelum kami berangkat pulang... kami ke kebun ngah yang die telah usahakan selama setahun... alhamdulillah menjadi hasil tanaman die... besar kan buah2 cempedak di luar pagar tu ehhehe... wangi pulak tu...
ni la belakang pondok yang telah dibina oleh Ngah aku a.k.a Haji Kenit Bin Ajis a.k.a Abang kepada mak aku ehhehe

welcome to my crib... hahahaha... siap ada ayun lagi...tapi bukan untuk muatan lebih dari 60KG k ahhaha... cantik jugak pondok buatan tangan ni kan ahhaa... ni kalau ikutkan boleh ditarafkan sebagai Rumah banglo dah ahahah... bukan pondok lagi ahhaha... tapi pondok ni x berdinding ek.. kecuali tandas la... hahah nak cari maut ke tandas x berdinding ahahha.. habis pecah rahsia...

ayun ni mampu menampung berat aku yang kian bertambah sepanjang cuti ni ahhaa.. las aku cek berat aku 52 KG ahhaha... ok la tu

Last but not least.... 
MARI MAKAN DURIAN!!! hahahaha

ok sampai tu je la coretan masa2 aku di kuching... sebenarnya banyak tempat yang aku pergi semasa di kuching tapi tak berkesempatan nak amik pic... aku sempat gak pergi ke Serikin.. tempat membeli belah barangan yang murah2 tapi kualiti pun agak.... faham2 lah ek hahaha... serikin ni dekat dengan sempadan kalimantan jadi anda leh tau sendiri sapa yg berjual kat sana hahaha... tapi ok la tempat tu.. banyak pilihan dan harga pun boleh runding... kalu perempuan mesti datang sawan shopping kat situ ahaha... kalu laki mesti dtg cari jersey murah dan barang2 lain ahaha... 

Oklah guys... time tu rest hahah.. kalau ikutkan tadi nak siapkan ISL (Independence Self Learning) untuk BK3102 (Teori2 Bimbingan dan Kaunseling)... tapi ahhaha terbawak pulak mencoret dekat cni... haha... anyway... jumpa lagi dihari yang akan datang... insyaallah...

Annyeong... Aloha... dan May Peace Be Upon You... see you guys again...


3 comments:

ella suheyla said...

wahhh , bestnya jalan2... :)

AZaque HardyAR said...

ahahha bukannya jauh pun hahah dalam kuching jer

ella suheyla said...

jauh la tu mun jalan kaki.... heee.. anyway , nice blog... follow.. haha :)

Post a Comment