0

Rintis Cinta Part 3




"Hey Iyaz, aku ada soalan nak tanya ko ni" suara Uzi memecahkan kesunyian malam yang diterangi cahaya bulan (cehhh bermadah pulak hehehe)
"tanya la..sejak bila pulak ko nak tanya perlu mintak kebenaran hahaha" balas aku sambil menyandarkan diri di kerusi balkoni bilik aku...


si Uzi ni memang slalu lepak2 di rumah aku n aku dah anggap dia ni macam adik beradik aku dah sebab aku ni anak tunggal jadi x pernah merasa ada adik beradik...

" kenapa ek kau slalu panggil kak Ayuna tu Unnie? bukan tu bahasa korea ke? sah memang dah kena jangkitan virus KP24J la ko ni hahaha" soal Uzi bertubi-tubi..

" Virus KP24J? apa tu? penyakit baru ke? apa sindrom dia? datang dari haiwan mana pulak kali ni?" terus gelisah hati aku mendengar bahawa aku terkena jangkitan virus..."

"Virus ni bahaya tau.... mula2 ko akan rasa gelisah.... lepas tu badan kau akan mula berubah.... gerak badan kau pun kau susah nak kawal.... bukan tu jer... pandangan kau jugak akan mula berubah..... uuuuuuuuuuuuu...." jawab Uzi dengan nada yang menakutkan....

Aku pun apa lagi... terus tergugat hati lelaki aku mendengar simptom2 tu semua....

" Boleh bawak mati ke virus ni bro? huhuhu aku muda lagi... xnak mati.... nak kawin... nak waris... huhuhuh oh Tuhan selamatkanlah hambaMu ini...." terketar2 suara ku keluar... rasa nak nangis pun ada ni huhuhu...



"Hahaha ilek la bro... aku gurau je la... bukan virus betul la bro.... KP24J tu maksudnya KPOP 24 JAM.... hahaha jangan la nangis bro.... alalala x sangka plak besfren aku sensitip ek... sori2 bro hehehe jangan mare ek..." Jawab Uzi sambil gelak tak henti2...

"Pokemon punya digimon punya dragonball budak ni.... wacchhaaaaaaa!!" terus ku sekeh2 kepala si Uzi kerana geram dia mempermainkan aku.....


"ahahhaha... tula kau... kpop sangat hahaha... eh soalan aku blom terjawab pun... nape ko panggil dia Unnie? Kalau x salah aku la... kalau nak panggil kakak kalau laki panggil Noona kan? bukan Unnie tu untuk adik perempuan kpd kakak die ker? aku koonpiuuus ni.... atau kau salah panggil" sambung balik si Uzi bertanya kepada ku...

"Betul tu... kalau ikut sepatutnya aku memang panggil dia Noona.... tapi ada sebab aku panggil dia Unnie..." muka ku mulai serius ketika menjawa soalan Uzi...

"Ceciter... aku pun nak tau gak... cita la kat kawan baik a.k.a orang hencemmmm ni hahaha" sambil menghirup air nescafe si Uzi berkata begitu...

" Yang ni kau jangan cerita dengan orang lain ok.... setau aku... Unnie aku ni kacukan... bapak dia memang orang melayu... tapi mak dia berbangsa korea dari Namyangju, Korea....



tapi mak dia memang korea muslim... lepas parent dia kawen... mak dia tinggal di Malaysia n setahun lepas tu lahir la Unnie... tapi..." aku terhenti seketika..

"Tapi apa bro? cerita la sampai abis...." tertunggu2 Uzi menunggu cerita daripada aku...


"Ok2... malangnya... mak Unnie meninggal dunia disebabkan tuberculosis... masa tu umur Unnie 12 tahun.... Unnie x la sedih sangat sebab dia rela mak dia pergi sebab dia x sanggup tengok mak dia terseksa... huhuhu masa aku dapat tau dari Unnie... aku pun nyaris nangis tau...." aku berhenti seketika untuk mengambil nafas...

" tapi apa kaitan dengan soalan aku tadi tu?" tanya Uzi dengan muka tidak puas hatinya...

"Jap la... nak sampai situ la cerita aku ni... kan mak dia orang korea jadi...walaupun mak dia fasih cakap melayu tapi dia still panggil anak dia Kakak tapi dalam bahasa korea la supaya anak dia x lupa akan darah koreanya tu... jadi mak dia slalu panggil anak dia Unnie.... lagipun Ayuna tu hampir dekat bunyinya dengan Unnie..." terang aku lagi...

"oooo.... lepas tu lepas tu?..." Uzi masih menanti...

" ok2 masa lepas aku mulai jadi adik angkat si Unnie ni... aku mula2 memang la panggil dia Kak Yuna... tapi lepas dapat tau Unnie ni ada darah korea tula aku mula berkecimpung mendalami bahasa korea a.k.a Hangul dan benda2 sewaktu dengannya... mula2 sekali aku ni bebal sikit jadi apa yg GOOGLE TRANSLATE 
tu tulis aku ikut je la... jadi first2 aku panggil dia Unnie la sebab masa tu x tau Unnie tu untuk adik perempuan kepada kakaknya....  masa aku panggil dia Unnie... dia nangis... aku pun cuak la... " sambungku sambil tunjuk macam mana muka cuak....


"Pulak dah... nape plak die nangis? " sekali lagi Uzi hairan...

" kak... nape ni kak? saya ada salah cakap ker? kalo ada sori la kak... jangan la nangis kak... sayu hati saya tengok akak nangis tau" kataku sambil duduk di sisi Unnie

"hurmmm x de pape la Iyaz.... cuma bila dengar Iyaz panggil akak Unnie... cara Iyaz panggil tu sama dengan cara arwah mak akak panggil akak dulu... entah nape bila dengar teringat pulak dengan arwah mak..." jawab Unnie sambil mengesat air mata di pipi gebunya...

"sorry la kak... Iyaz x tau yang panggilan tu boleh buat akak terkenang dekat arwah mak akak... Iyaz janji Iyaz x panggil akak cmtu lagi lepas ni" ├╝capku sambil mengangkat jari manis ku seolah2 berjanji..


"eehhh x pe Iyaz... akak lagi suka kalau Iyaz panggil akak dengan panggilan tu... sebab panggilan tu mengingatkan betapa sayangnya mak akak dengan akak sejak akak lahir lagi... jadi kalau boleh akak nak Iyaz panggil akak Unnie k?" ucap Unnie sambil melakarkan senyuman yang mencairkan hati aku...

" okay Unnie... dahla jangan nangis lagi k Unnie... my Unnie kan comel... kalo nangis nanti luntur je mekap Unnie ahahaha" kataku sambil mengesat sasi baki air mata di pipi Unnie...

"aik.. pandai2 jer budak ni ek... mana ada Unnie pakai mekap...nae dongsaeng... jum makan aiskrim... Unnie tiba2 teringin nak mam aiskrim... nanti Unnie belanja Iyaz..." terus Unnie menarik lengan baju ku membawa ku berdiri dari dudukku..

"dongsaeng? apa benda tu Unnie? lupa nak bawak kamus korea la arini Unnie...hehhe jadi x tau maksudnya" kata ku sambil mengikut jejak Unnie yang membawa ku ke arah koperasi...

"Dongsaeng tu maksudnya adik la Iyaz ku sayang...hehhe dah2 jum nanti abis pulak aiskrim dkt koperasi tu nanti...." senyuman Unnie yang sentiasa ceria tu membuatkan seluruh badan aku patuh kepada arahannya...


" Oooopp... dah2 la berjiwang tu Iyaz ooiii..." sikuan Uzi membuatkan aku terjaga daripada lamunan kasih aku tadi...


"hehehe apa salahnya... dahla... jum masuk...aku dah nak tido dah ni... aku nak mimpikan my Chaegya malam ni ehhehe..." kataku sambil membawa gelas air minumanku...

"CAIR GEYA? ape tu? brooo ape benda pulak CAIR GEYA tu?" tertanya-tanya lagi Uzi malam ni disebabkan aku hahaha...

"ahahha cari la sendiri... tu hukuman untuk kau sebab kau main2 kan aku tadi nguahahhaha... Unnie... I'm coming ehhehe..." ucapku dalam hati sambil meninggal Uzi termanggu keseorangan..

...
...
...
...
...


"She's Mine!" 

Bersambung...